Sunday, 24 September 2017

Antibiotik Semula Jadi Yang Selamat Dan Berkesan

Rengekan kecil dari dalam kamar sayup-sayup kedengaran.
Tidur Sumayyah yang masih lena diulit mimpi sedikit terganggu dengan bunyi bising dari luar rumah. Tidak lama kemudian, batuk mulai kedengaran.


"Aik, siapa pula yang sakit ni. Syifa ke Sumayyah? " , guman Teha sendirian.


Tangan Sumayyah menggosok mukanya berulang-ulang kali sambil merengek memusing kepalanya ke kiri dan kanan. Sumayyah cuba mencari keselesaan untuk menyambung tidurnya semula.
Suhu badannya panas. Batuk berkahak jelas mengganggu tidurnya.


Otak mulai ligat berfikir cara apa yang paling ampuh dan cepat untuk turunkan suhu badan si anak yang panas.


Mandian lemon?

Sup antibiotik ayam?

Stokin bawang atau lemon?

cool fever?

lumur dengan air asam jaya?

mandi air bunga raya?

minyak bawang putih?


"Nak bagi Sumayyah paracetamol ke? Baru mulai demam ni, " tanya Teha pada Encik Suami Mithali.

"Demam kan. Bagi je lah paracetamol tu. Ikut sukatan pada botol tu. Ada kena tulis kat situ." Encik Suami Mithali membalas.


Hati kecil mulai berkata-kata. Kecil lagi nak bagi paracetamol ni.
Cuba kaedah alami lah dulu.Setelah menimbang tara kelebihan dan kekurangan kaedah-kaedah alami yang terlintas di fikiran, akhirnya....


Tahniah bawang putih kerana telah terpilih untuk redakan batuk dan demam Sumayyah dengan
cepat !!!!


Masak bubur nasi + ikan bilis + bawang merah + minyak zaitun + lobah + extra bawang putih. Tiada garam dan gula. Itu resepi bubur antibiotik ciptaan Teha. hohoho


Cubaan pertama.Sumayyah makan tiga suap je. Mungkin atas faktor tiada selera sangat sebab badan tak selesa. Waktu ni, Sumayyah melekat macam kanggaro dah.


Cubaan kedua. Sumayyah menolak terus. Paling muka arah lain terus sambil buat muka menyampah. hahaha....tak sedap la tu.


Tak apa. Hati ibu kena kental kan. kata Supermak.


Namun, apakan daya. Misi gagal !!
Badan Sumayyah masih panas dan masih tidur-tidur ayam di pangkuan Teha.


Sambil dodoikan Sumayyah tidur, mata tertancap pada supplement bawang putih yang baru dibeli beberapa hari lepas. Sebenarnya beli untuk tujuan lain. Tujuan tu biarlah rahsia. hehehe


Dua biji tablet bawang putih ni bersamaan dengan dua ulas bawang putih segar.
Bunyi macam menarik . Sebabnya Teha tak berapa suka makan bawang putih mentah atau dah siap dimasak.


Teha percaya apa yang ibu makan, akan menjadi susu ibu. Jadi secara tak langsung, anak akan dapat khasiat daripada apa yang ibu makan.
Jadi, Teha cuba makan dua biji supplement bawang putih ni.
Dengan harapan dapat disalurkan pada Sumayyah khasiat bawang putih.


Alhamdulillah, dengan kuasa Allah S.W.T demam dan batuk berkahak Sumayyah berkurang lewat petang hari itu. Hati Teha bersyukur sangat anak dah semakin sihat dan mula bermain-main dengan Syifa.


Kesimpulannya telah terbukti bawang putih adalah antibiotik semulajadi selamat dan berkesan. Kesimpulan sendiri je ni.hehehe
Lain orang, lain kesan tau.

Kalau korang nak tahu, supplement bawang putih tu adalah Garlic Complex daripada Shaklee.



Fatihah Jumidey
YourTrustedSID.wassap.com/60136694843







Monday, 11 September 2017

KHASIAT BAWANG PUTIH YANG RAMAI ORANG TIDAK TAHU

Assalamualaikum semua. 

insyaAllah entri pada kali ini, Teha nak kongsi dengan korang khasiat bawang putih yang ramai dalam  kalangan kita masih tak tahu. 


Golongan ibu, umi, mak, mummy, umi mesti dah tau kan rupa bawang putih macam mana. 





Cuba perhati gambar bawang putih di atas. Sebelah kanan adalah bawang putih pada rupanya yang asal. Manakala pada sebelah kiri pula bawang putih yang telah dibuang sedikit kulitnya dan terdapat beberapa ulas bawang putih pada tengah-tengah gambar.


Jom baca khasiat bawang putih yang teha ringkaskan melalui pembacaan .

  • Mengandungi Allicin yang baik untuk kesihatan
Allicin ini maksudnya sejenis sebatian yang terhasil apabila bawang putih diketuk, dipotong , dihancurkan atau dikunyah. Melalui pemakanan yang diambil, Allicin akan memasuki saluran darah dalam usus dan meyalurkannya kepada sel-sel dalam badan. Allicin dipercayai memberi manfaat sangat besar pada kesihatan.

Allicin ini jugak lah yang menjadikan aroma bawang putih yang mungkin agak kuat bagi sesiapa yang tidak menyukainya.

  • Membantu meransang sistem imun badan semulajadi.
Satu kajian di Barat menemui pengambilan suplemen bawang putih mampu mengurangkan selesema sebanyak 63 %. Malah dalam kajian yang lain pula, pengambilan ekstrak bawang putih yang tinggi iaitu 2.56 grams sehari mampu mngurangkan kadar bilangan hari sakit akibat selesema.

  • Menurunkan tekanan darah  
sebatian aktif dalam bawang putih iaitu allicin membantu dalam menurunkan tekanan darah.
Penyakit kardiovaskular seperti serangan jantung dan strok adalah antara penyakit melibatkan tekanan darah tinggi. Kajian sains menemui pengambilan suplemen bawang putih mempengaruhi penurunan tekanan darah dalam kalangan individu yang mempunyai tekanan darah tinggi. 

  • Menurunkan paras kolestrol dalam darah 
Bagi mereka yang memiliki kolestrol yang tinggi dalam darah, pengambilan bawang putih membantu menurunkan LDL kolestrol  (kolestrol jahat) sebanyak 10-15% . walaubagaimanapun pengambilan bawang putih tidak memberi kesan terhadap HDL kolestrol (kolestrol baik).

  • Memanjangkan usia 
Bunyi macam mustahil kan..hehehe.

Kajian bahawa bawang putih memberi manfaat dalam mencegah pelbagai penyakit seperti darah tinggi memanjangkan usia seseorang secara tidak langsung.
Tambahan pula bawang putih juga membantu dalam melawan penyakit berjangkit terutamanya dalam golongan tua atau mereka yang mempunyai masalah imun sistem yang lemah.

  • Membuang logam berat dalam badan (detoks)
Kandungan Allicin yang tinggi dalam bawang putih mampu melindungi organ daripada rosak  akibat kandungan toksik logam berat. Bawang putih juga mampu mengurangkan tanda-tanda toksin seperti tekanan darah atau sakit kepala dalam satu kajian yang lain.


  • Mudah diambil dalam diet seharian
Haa...yang ini bukanlah khasiat bawang putih.
Tapi amat penting jugak tau. Semua kita tahu kan, bawang putih ni ramuan penting dalam sesebuah masakan. Bawang putih boleh kita dapati dalam pelbagai bentuk, sama ada dalam bentuk asli, serbuk, makanan tambahan atau minyak.

.
.
.
.

Untuk dapatkan khasiat yang minimum, bawang putih perlulah diambil secara mentah sama ada dihancurkan atau dicincang dan dibiarkan sebentar sebelum dimakan atau dicampur dalam masakan.

Sebabnya, Allicin hanya akan terhasil apabila bawang putih dihancurkan dan digunakan dalam keadaan yang mentah. Jadi, jika bawang putih tidak dihancurkan sebelum dimasukkan dalam masakan, maka, kesannya adalah berbeza.

Yang kurang best bila makan bawang putih ni adalah nafas akan jadi berbau sikit termasuklah bau badan..hehehe.


bagi sesiapa yang ada masalah nak makan bawang putih mentah tu, jangan risau ye..ikut je cara Teha ni. Teha makan Garlic Complex dari Shaklee je untuk pelbagai manfaat




Keistimewaan Garlic Complex Dari Shaklee.

  • dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba untuk memastikan pengekalan hampir 100% Allicin aktif.
  • Dwi teknologi terbaru daripada Shaklee iaitu gabungan Rosemary dan Spearmint 
  • Kurang bau berbanding tablet garlic yang dijual di pasaran
  • 2 tablet Garlic Complex  = 1000mg ekstrak bawang putih tulen = 2 ulas bawang putih segar

Cara makan Garlic Complex : Ambil dua tablet sehari selepas makan.



Hubungi saya untuk info lebih lanjut.

Fatihah Jumidey
013-6694843
SID 1256397

Sunday, 3 September 2017

Rahsia Kulit Yang Cantik Dan Berseri



Empat Nutrisi Penting Untuk Kulit Cantik Dari Dalam

Pernah tak korang terfikir macam mana sesetengah orang memiliki kulit yang bersinar berseri-seri bak bulan purnama?   Korang  dapat rasakan aura positif yang sihat bila bergaul dengan dorang.

Agak-agak mesti korang terfikir kan apa yang dorang dah makan sampai kulit dorang jadi cantik menarik anggun dan bergaya.

Semua orang boleh miliki kulit yang cantik. Siapa tak nak kulit cantik kan. Jadi korang kena ambil tahu nutrisi penting yang diperlukan untuk dapatkan kulit yang cantik dan berseri.

1.   Protein Untuk Membina Kulit Yang Sihat
Badan kita terbina daripada protein.

Oleh itu, pengambilan protein yang cukup penting untuk dapatkan kulit yang sihat dan cantik.

Protein ni bekerja melalui

·         Membekalkan amino acids yang penting untuk badan. Amino acids ini penting kerana badan kita tidak mampu menghasilkannya untuk kulit berfungsi secara optimum.

·         Membantu dalam penghasilan sel-sel kulit yang lebih sihat


·         Membaiki dan menghasilkan sel-sel kulit dan tissue yang baru

·         Menghasilkan hormone yang sihat dan enzim yang penting untuk kulit

·         Membantu dalam penghasilan amino acid glutathione. amino acid glutathione ini berfungsi dalam menghalang kerosakan sel-sel kulit akibat sinaran matahari.


2.  Perlindungan Antioksidan Dengan Vitamin C
Vitamin C penting kerana ia bertindak sebagai antioksidan dalam kulit.

Antioksidan ini akan menggalakkan kulit yang sihat dan cantik melalui peneutralan pmbebasan radikal bebas pada kulit.
Walaubagaimanapun, badan kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C. Oleh itu, Vitamin C hanya boleh diperolehi melalui makanan yang diambil.

Pengambilan Vitamin C yang teratur dan konsisten membantu dalam

·        Mengurangkan kedutan dan garis garis halus pada
Wajah

·        Mengurangkan kulit yang kering dan kasar

·        Menggalakkan penghasilan kolagen dan sel kulit yang baru


·        Membantu dalam penyembuhan luka

·        Melindungi kulit dari radikal bebas



3.  Kolagen Menganjalkan dan Menegangkan Kulit
Kolagen adalah unsur penting  dalam struktur kulit. Kolagen memastikan kulit tetap anjal dan menghalang daripada kedutan, parut dan menjadi kendur. Yang bestnya, badan kita boleh hasilkan kolagen ni.  

Namun, penghasilan kolagen dalam badan akan berkurangan seiring dengan pengingkatan umur. Sebab tu kalau korang perasan kadang-kadang ada orang muka nampak tua daripada umur sebenar.


Pengambilan kolagen dari awal akan membantu


·        Minimumkan kedutan pada wajah
·        Mengurangkan parut pada kulit
·        Menegangkan dan mencantikkan kulit


4.  Mengekalkan Kelembapan Kulit Dengan GLA
Sebenarnya kulit yang sihat amat bergantung kepada jumlah lemak(lipid) pada kulit iaitu Gamma-Linoleic Acid (GLA). Asid lemak ni penting untuk
·        memastikan kelembapan kulit.
·        Mengurangkan gatal-gatal pada kulit
·        Mengurangkan keradangan kulit
·        Menurangkan kulit bersisik
·         

Lindungi Kulit Daripada Sinaran UV Matahari

Pengambilan karotenoids yang teratur dalam diet harian boleh meningkatkan perlindungan daripada sinaran UV matahari. 

Karotenoids ini penting dalam melindungi sel-sel yang sihat daripada reaksi selaran matahari (sunburn). Lebih kurang perlidungan sel dari dalam la maksudnya.

,

,
,
,
Dah tau nutrisi-nutrisi yang penting untuk kulit yang cantik berseri-seri? Kat bawah ni ada suplemen yang penting untuk membantu membekalkan nutrisi-nutrisi tersebut.




Ø ESP Mixed Soy Protein Isolate Powder

Ø Sustained Release Vita-C Plus
Ø GLA Complex

Ø Collagen Powder

Tahniah kerana berjaya baca hingga habis. Yeaahhh…


Teha yakin mesti korang pun tak sabar nak miliki kulit yang cantik berseri-seri kan.




Bulan ni ada promosi best tau,


Dengan setiap pembelian set The Radiant 4, korang akan dapat
RM60.00 (RM20.00 x 3) Baucer e-Diskaun dan beg kertas
percuma !!!




Setiap RM20 Baucar e-Diskaun ini boleh ditebus pada pembelian seterusnya dengan pembelian minimum produk Shaklee bernilai RM100 dalam satu resit tunggal.

Promosi ini sah dari 1-30 September 2017, selagi stok masih ada.
.
.
.
Nak dapat harga diskaun???!!!